Vanliga Frågor

Vad kostar frakten?

Vi erbjuder frakt av våra produkter inom hela norden och kostnaden för frakten baserat på ditt postnummer.
Det går givetvis bra att hämta vårt lager utan kostnad, de flesta badtunnor transporteras enkelt på vanlig släpkärra.  Vid beställning väljs fraktsätt i kassans utcheckning.

Kan jag få levererat med kranbil?

Vi sammarbetar med lokala kranbilsåkerier över hela landet, där olika åkerier erbjuder olika tkapaciteter gällande lyftlängd etc. Lämna en offertförfrågan så kollar vi upp pris och kapacitet för just ditt område.

Vad kostar en badtunna med elvärme i drift?

Då elpriset kan variera mycket är det svårt att säga en exakt kostnad för en elvärmeanläggning, men läs gärna vår artikel där vi utförde en mätning på en kundtunna.

Kan man bada i samma vatten flera gånger?

Vid användning av bakteriedödande medel och filtrering finns goda möjligheter att behålla vattnet i tunnan även över tid. 
Används ingen extra rening alternativt sjövatten bör vattenbyte ske mellan varje bad.
Läs vår filtreringsguide för mer info.

Vilket underlag ska jag ställa min bastu eller badtunna?

Det viktigaste för placeringen är att det står på ett jämnt och hårt underlag som inte riskerar att röra på sig, men samtidigt är dränerande så inte vatten riskerar att ställa sig under tunnan/bastun.En packad grusbädd med trädgårdsplattor under bottenreglarna är att rekommendera.
Gjutna plintar, lecablock eller ett väl uppburet trädäck funkar också bra.

Kan jag delbetala?

Ja, vi erbjuder en förmånlig och trygg delbetalningslösning tillsammans med vår finansieringspartner Billmate.
Se olika alternativ och priser i kassan.

Jag får inga tillgängliga betalsätt i kassan?

Vid betalning via faktura eller delbetalning krävs godkänd kreditprövning, denna utförs automatiskt vid val av betalsätt i kassan. Vid nekad kredit ebjuds förskottsfaktura.

Det kommer vatten ur kaminen under användning

De flesta av våra kaminer är vattenmantlade, vilket medför stora temperaturskillnader på kaminens innerväggar under uppvärmning. Detta skapar naturligt kondens vilken dräneras genom kaminens botten, antingen via asklådan eller avsedda hål under kaminen (beroende på modell). Detta kan visa sig i form av några få droppar upp till ett konstant rinnande flöde.  

Reklamation

Badtunna / Bastu

Elvärmare och filteranläggning (Swimfun/Active pool) reklameras via tillverkares hemsida här. (Gäller ej andra varumärkem såsom Pahlens, Rubinpool, Azur mfl.)

Övriga reklamationer görs via mail info@jlhabo.se.
Vid reklamation, beskriv felet så noggrant som möjligt samt bifoga gärna foton och filmer.     

Bastustugor

12 månaders tillverkningsgaranti gäller på samtliga komponenter, se fullständiga garantivillkor nedan:
• Garantin gäller när användaren läst igenom produktens bruksanvisningar och håller sig till dem.
• Garanti gäller ej för produkter som används för kommersiella ändamål.
• Garanti omfattar inte fel som är typiska för trämaterial såsom färgförändringar, fuktighetsförändringar, sprickbildning etc.
• Garanti täcker inte normalt slitage som orsakats av användning eller väderpåverkan.’
• Garantin täcker inte skador som orsakats av handhavandefel.
• Garanti täcker inte skador orsakade av frost.
• Garantin täcker ej skador på elnät utanför bastuns konstruktion.
• Garanti täcker inte indirekta skador, exempelvis skador uppkomna pga. bristande underlag, placering av bastu för nära brännbara ytor etc.
• Garantin gäller inte om man försöker att åtgärda något fel själv utan att först kontaktat J&L Habo.
• Vid åtgärd av skador som ej innefattas av villkoren ovan utgår reperationskostnad.
• Vid åberopande av garantiärende måste kund kunna visa när och varifrån produkten är köpt samt vad som är fel med produkten.

 

Bruksanvisningar

Garanti

Badtunnor
  • Badtunnor har 12 månaders garanti på tillverkningsfel.
  • Garantin gäller när användaren läst igenom produktens bruksanvisningar och håller sig till dem.
  • Garanti är inte för produkter som används för kommersiella ändamål.
  • Garantin omfattar inte för fel som är typiska för trämaterial såsom färgförändringar, fuktighetsförändringar, bildandet av sprickor och liknande.
  • Garantin täcker inte normalt slitage som orsakas av användning eller väderpåverkan.
  • Garantin täcker inte skador som orsakats av handhavandefel. (vid montering eller användning av badtunnan).
  • Garantin täcker inte skador orsakade av frost, eftersom de kan undvikas genom rätt användning.
  • Garantin täcker inte eventuell korrosion på grund av felaktig användning av kemikalier såsom överklorering eller användning av saltvatten i för ändamålet ej anpassade badtunnor.
  • Garanti täcker ej skador på elnät utanför badtunnans konstruktion.
  • Garantin täcker inte indirekta kostnader, exempelvis konstruktion eller nedrivning av terrassen.
  • Garantin gäller inte om man har installerat badtunnan/kaminen fel (dvs. inte enligt bruksanvisningar).
  • Garantin gäller inte om man försöker att åtgärda något fel på produkten själv eller om man inte använder produkten för avsedda ändamål utan att först rådfrågat J&L Habo.
  • Garantin gäller inte heller om man förvarar produkten i fel position eller i olämpliga förhållanden.
  • Garantin gäller om köparen meddelar säljaren felet inom en rimlig tidsperiod (7 dagar).
  • Köparen måste visa när och varifrån är produkten köpt och vad som är fel med produkten.
  • Säljaren ansvarar ej för eventuella uppkomna skador på material, personer eller tredje part i samband med användning av produkten.
Bastustugor

12 månaders tillverkningsgaranti gäller på samtliga komponenter, se fullständiga garantivillkor nedan:
• Garantin gäller när användaren läst igenom produktens bruksanvisningar och håller sig till dem.
• Garanti gäller ej för produkter som används för kommersiella ändamål.
• Garanti omfattar inte fel som är typiska för trämaterial såsom färgförändringar, fuktighetsförändringar, sprickbildning etc.
• Garanti täcker inte normalt slitage som orsakats av användning eller väderpåverkan.’
• Garantin täcker inte skador som orsakats av handhavandefel.
• Garanti täcker inte skador orsakade av frost.
• Garantin täcker ej skador på elnät utanför bastuns konstruktion.
• Garanti täcker inte indirekta skador, exempelvis skador uppkomna pga. bristande underlag, placering av bastu för nära brännbara ytor etc.
• Garantin gäller inte om man försöker att åtgärda något fel själv utan att först kontaktat J&L Habo.
• Vid åtgärd av skador som ej innefattas av villkoren ovan utgår reperationskostnad.
• Vid åberopande av garantiärende måste kund kunna visa när och varifrån produkten är köpt samt vad som är fel med produkten.